Zacht fruit, avocado's, gemengde sla; het zijn slechts enkele voorbeelden van kwetsbaar voedsel. Om de houdbaarheid te verlengen en om de beste kwaliteit producten te leveren aan de consument, bestaat er een effectieve oplossing: inertisering met stikstof.
Kwetsbare, dagverse producten in een zo goed mogelijke kwaliteit bij de eindklant (consument) krijgen, is een grote uitdaging voor menig verpakstation en supermarkt. Doorrijping van bijvoorbeeld zacht fruit zorgt voor verminderde kwaliteit en onnodige verspilling.
Een effectieve oplossing om de houdbaarheid van kwetsbare voedingsproducten te verlengen is middels inertisering. Door bij het verpakken een inert gas (stikstof) toe te voegen, pauzeren we de rijping van het voedsel en verlengen we de houdbaarheid van producten als zacht fruit, avocado's en slamelanges, maar ook van vleesproducten als kip.
Dit verpakken van producten onder een beschermende atmosfeer wordt Modified Atmosphere Packaging (MAP) genoemd. Een veel gebruikt gas voor MAP is stikstof (N2). Stikstof is een inert gas dat geen chemische reacties aangaat.
Het is geur- en smaakloos, waardoor het zich perfect laat gebruiken om zuurstof te vervangen in verpakkingen, wat oxidatie voorkomt. Tevens kan stikstof als stabiliserend gas gebruikt worden, waardoor het volume van de verpakking behouden blijft. Hiermee voorkom je bijvoorbeeld dat een vleesverpakking bol komt te staan.
Zo verlengen MAP-verpakkingen de houdbaarheid van bijvoorbeeld vlees van 3 tot 21 dagen, kaas van 7 tot 180 dagen en verse pasta van 3 tot 60 dagen, zonder dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van het product.
Door de houdbaarheid van dagverse producten te verlengen middels inertisering van de verpakking, ga je voedselverspilling tegen. Daarnaast biedt MAPing extra voordelen, zoals:
Benieuwd naar de manieren waarop stikstof op een veilige en effectieve manier voor kwaliteitverbetering in de voedselindustrie kan zorgen? Wij helpen je graag verder!
We kunnen het niet helpen. Het is als een onzichtbare kracht die ons drijft. Een intrinsieke motivatie, onszelf altijd uitdagen om de vooruitgang voor te zijn. Door te innoveren, onze producten en diensten te verbeteren en uit te breiden. Om de beste oplossingen voor onze klanten te ontwikkelen en hen te helpen de obstakels waarmee ze worden geconfronteerd te overwinnen. Gedreven door de overtuiging dat samenwerking de sleutel tot succes is en daarom altijd het uitgangspunt.
Presscon. Partner for progress.